شبکه اجتماعی اینستاگرام و راز موفقیت در آن

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

(Social Media Marketing (SMM به معنی بازاریابی شبکه های اجتماعی و از روش‌های دیجیتال مارکتینگ آنلاین به حساب می‌آید. با وجود فعالیت درصد زیادی از مردم در شبکه‌های اجماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و… بازاریابی در این نوع فضاها برای اکثر کسب‌وکارها مفید و سودآور است. بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی بازاریابی اینترنتی است که در آن از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی در وب استفاده می‌شود. هدف از این نوع بازاریابی، تولید محتوایی است که کاربر آن را در رسانه‌های اجتماعی به منظور کمک برای شناساندن برند موردنظر، منتشر می‌کند. دست پیدا کردن به مشتریان جدید در زمان کوتاه مهمترین مزیت این نوع بازاریابی محسوب می‌شود.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی دربازاریابی

با‌وجود طیف گسترده مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، هزینه بازاریابی در این رسانه‌ها نسبت به سایر روش‌های دیجیتال بالاتر است و صاحبان مشاغل قبل از استفاده از رسانه‌های اجتماعی ابتدا باید انتظارات خود را از این شبکه‌ها مشخص کنند. استفاده از این استراتژی برای برندهای معروف، فروشگاه‌های بزرگ آنلاین، کالاهای لوکس و به‌طورکلی برای افرادی مناسب است که قصد سرمایه‌گذاری زیاد در تبلیغات را دارند.

پس از اطمینان به نیاز به روش بازاریابی شبکه های اجتماعی ، باید از توان اجرای آن نیز اطمینان حاصل شود. برای این منظور باید به 3 عامل وب سایت، بودجه و آنالیتیکس (ابزار رایگان تجزیه‌وتحلیل ترافیک وب سایت) توجه شود.

با هدایت کاربران به وب سایت و افزایش ترافیک آن، وب سایت باید توان پاسخگویی به نیازهای افراد را داشته باشد، به عبارت دیگر با ایجاد راه‌های ارتباطی، ترافیک (بازدید) را به مشتری (خریدار) تبدیل کند. در ادامه انواع شبکه‌های اجتماعی، روش فعالیت در آن‌ها، به‌همراه تکنیک‌های بازاریابی بررسی خواهد شد.

انواع شبکه‌های اجتماعی

قبل از آغاز فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی ، لازم است با ماهیت و مفهوم شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و… آشنا شویم:

  • فیس بوک (Facebook): بستری برای دوست‌یابی و اطلاع رسانی است، همچنین قسمت علایق این پلتفرم می‌تواند با سنجش سلیقه کاربران، متناسب با آنها از سیستم تبلیغاتی استفاده کند.
  • گوگل پلاس (Google +): بیشتر برای ساماندهی کاربران حساب جیمیل در گوگل و سیستم عامل اندروید فعال بود. این سرویس در سال 2019 به‌کار خود پایان داد.
  • توییتر(Twitter): بیشتر بر محتوای متنی تمرکز دارد و برای فعالان حوزه خبر این امکان را فراهم می‌کند که توییت های کوتاه خبری منتشر کنند. نوع ارائه محتوا در این شبکه باعث شده بسیاری از فعالین خبری، پژوهشگران علمی، نویسندگان و سیاست‌مداران از آن به عنوان نوعی تریبون استفاده کنند.
  • یوتیوب (YouTube): از سرویس‌های آنلاین گوگل و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی مبتنی بر «محتوای ویدئویی» است. این شبکه بهترین مکان برای بازاریابی ویدویی (Video Marketing) در رسانه های اجتماعی به‌حساب می‌آید.
  • اینستاگرام (Instagram): از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. این شبکه برای به اشتراک گذاشتن «محتوای تصویری» ساخته شد که پس از خریداری توسط فیس بوک، سرویس‌های دیگری مانند ویدئو و استوری نیز به آن اضافه شد.
  • لینکدین (Linkedin): شبکه اجتماعی تخصصی کسب و کار است و نوعی رزومه ساز به حساب می‌آید که می‌تواند افراد متخصص را به سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به تخصص آن ها نیاز دارند معرفی کند.
  • ساوندکلاود (SoundCloud) : شبکه اجتماعی تخصصی مرتبط با موسیقی، سخنرانی و پادکست‌های صوتی است که امکان ذخیره و به اشتراک‌گذاری آنها را فراهم می‌سازد.
  • ردیت (Reddit) : از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب است که با هدف انتشار اخبار روز توسط کاربران و با شعار «صفحه اول اینترنت» شروع به کار کرد. کاربران در این شبکه اجتماعی با به اشتراک‌گذاری لینک، عنوان یا متن خبر، آراء مثبت و منفی سایر کاربران را دریافت می‌کنند.
  • پینترست (Pinterest) : از شبکه‌های اجتماعی محبوب به شمار می‌رود که در آن کاربران می‌توانند تصاویر مورد نظر خود را مشابه هشتگ در یک صفحه پین کنند. این امکان را می‌توان مانند نوعی روزنامه دیواری آنلاین درنظر گرفت که هر لحظه می‌توان تصاویر موردنظر خود را به بردهای پینترست اضافه کرد.
  • خرید لایک اینستاگرام

استراتژی شبکه های اجتماعی

مانند سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی رسانه های اجتماعی هم نیازمند نوعی استراتژی مناسب برای فعالیت است. برای شروع بازاریابی در این فضا باید برای سوالاتی مانند «دقیقا قرار است چه کاری انجام دهید؟»، «برای انجام آن چه برنامه‌ای دارید؟» و پرسش‌های مشابه، پاسخ‌های مناسب پیدا کنید. در تمامی روش‌های دیجیتال مارکتینگ و تمامی روش‌های معرفی شده، هدف نهایی، رضایتمندی مشتری است.

اطلاع‌رسانی

در بازاریابی شبکه های اجتماعی ، مدل اطلاع رسانی مانند استفاده از تصاویر ویژه و یک طرح اختصاصی برای انتشار آنها می‌تواند بسیار موئر باشد. همچنین با بهره گرفتن از ابزارهای استوری فیس‌بوک و اینستاگرام‌ می‌توان تیترها را منتشر نمود و سپس از کاربران درخواست کرد پس از باز کردن لینک، خبر را در سایت مطالعه کنند.

معرفی محصولات

لیست کردن محصولات، طراحی و قرار دادن یک تصویر یا طرح اختصاصی برای هر کدام به همراه ذکر کامل مشخصات محصول در قسمت توضیحات، محصولات (کالاها و خدمات) را به‌خوبی معرفی می‌کند. البته باید به جذابیت تصاویر و ویدئوهای تولیدی نیز توجه داشت.

برندسازی

برندسازی صحیح و اصولی به‌همراه اجرای مناسب، باعث افزایش اعتماد به برند سازمان یا شرکت می‌شود. برای برندسازی ابتدا باید با حضور در همه شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به سلایق مخاطبان، به ساده‌ترین شکل، سازمان و محصول را معرفی کرد. این شیوه جهت جلب اعتماد بسیار موثر است. همچنین انتشار مداوم گزارش از فعالیت‌ها به همراه انتشار تصاویر واقعی محصولات، اعتماد کاربران را افزایش می‌دهد آنها را به سایت خرید منتقل می‌کند.

تکنیک‌ های بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای موفقیت بازاریابی شبکه های اجتماعی ، علاوه بر داشتن استراتژی‌های مناسب، باید از تکنیک‌های کارآمد و موثر این شیوه بازاریابی نیز آگاهی پیدا کرد. در ادامه به بیان این تکنیک‌ها در جدول (1) خواهیم پرداخت.

تنها با داشتن برنامه‌ای مدون و هدفمند، بازاریابی در شبکه ‌های اجتماعی به نتیجه خواهد رسید.لازمه ارتباط با مشتریان، شناسایی دقیق آنها است. روش‌هایی مانند در نظر داشتن موقعیت جغرافیایی مخاطبان، سن، جنس، پاسخ به سوالات آنها در شبکه‌های اجتماعی و… می‌تواند به نزدیکی و شناخت بیشتر افراد منجر شود.اطلاع از اینکه دیگر رقبا مشغول انجام چه کاری هستند، جهت تغییر یا بهبود استراتژی مورد استفاده در بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی موثر است.ایده‌ای مناسب برای انتشار محتوا طبق نیاز کسب و کار، رکن اصلی موفقیت در بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی است.در نظر داشتن زمان و انتشار به‌موقع مطالب، باعث ایجاد حس اعتماد در مشتریان (مخاطبان) می‌شود.

بیان هدف
شناسایی مخاطبان و ارتباط با آنها
اطلاع از فعالیت رقبا
برنامه‌ریزی جهت تولید محتوای مناسب
تولید و انتشار پست‌ها در زمان مناسب

جدول (1) – تکنیک‌های بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی

 

مراحل حضور و بازاریابی در شبکه ‌های اجتماعی

مراحل حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی به 7 مرحله به هم پیوسته تقسیم می‌شود. مراحل نخست برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی و سه مرحله آخر نیز برای اجرای بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

عضویت

ابتدا با توجه به اهداف کسب وکار، چارچوب و بستر مورد نظر انتخاب شده و با ایجاد حساب کاربری، عضویت در آن صورت می‌گیرد. البته قبل از اجرای استراتژی باید به نکاتی توجه کرد، از جمله: هدف از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ کدام شبکه در حال حاضر مفیدتر است؟ و…

توصیف دقیق مشتری

باید سعی کنیم از مشتری نهایی اطلاعات دقیقی بدست آوریم. مثلا انتخاب خانم‌های ساکن تهران به عنوان جامعه هدف، بسیار کلی است. بهتر است جزئیات دیگری مانند سن، میزان درآمد، عنوان شغلی، محل سکونت و… نیز به عنوان معیارهای یک انتخاب صحیح درنظر گرفته شوند.

موقعیت در شبکه اجتماعی

پس از ایجاد حساب کاربری در پلتفرم مورد نظر، تثبیت موقعیت در شبکه اجتماعی باید منعکس کننده هدف شما و برند شما باشد. در صورت انتشار پست‌های عمومی و بی هدف، سازوکار بازاریابی با شکست مواجه خواهد شد، چون معمولا مخاطبان افراد متخصص را در یک حوزه دنبال می‌کنند.

ایجاد محتوای جذاب

محتوا شامل انواع مختلفی از جمله تصویر، متن، ویدئو، کتاب و… است. محتوا باید جذاب، باکیفیت، در راستای اهداف مجموعه و با در نظر گرفتن ویژگی‌های مشتریان تولید شود.

تعیین شاخص های موفقیت

به منظور اطلاع از میزان موفقیت از حضور در شبکه‌های اجتماعی، تعدادی شاخص از جمله زمان، هزینه، تعداد بازدید، ذکر نام برند و… باید اندازه‌گیری شوند.

استفاده از ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی

اغلب بازاریاب‌ها برای افزایش سود خود از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این ابزارها امکان مدیریت همزمان چندین پروفایل در شبکه های اجتماعی را فراهم می‌کند (این مدیریت شامل: برنامه ریزی برای انتشار پست ها، بررسی رقبا و تجزیه و تحلیل‌های موجود در سیستم است).

پیگیری، آنالیز و بهینه سازی

در این مرحله تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده، پیگیری نتایج و ایجاد تغییر برای بهینه‌سازی نتایج انجام می‌شود.

استراتژی شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

زمانی که از استراتژی شبکه های اجتماعی صحبت می‌کنیم، به‌طور کلی این استراتژی شامل دو زیرمجموعه مهم می‌شود. اولین استراتژی به استراتژی محتوا یا استراتژی حضور ما در شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود و دومین مورد درواقع استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
از این رو برای تدوین استراتژی شبکه اجتماعی باید بتوانیم به ۵ سوال زیر پاسخ دهیم:

هدف از حضور یا تبلیغات ما در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

مخاطبان ما چه افرادی هستند؟

چه محتوایی قرار است در اختیار آنها قرار دهیم و چه نیازی را می‌توانیم برطرف کنیم؟

مخاطبان چگونه به محتوای ما دسترسی خواهند داشت؟

مخاطبان چه زمانی از محتوای ما استفاده می‌کنند؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم استراتژی شبکه‌های اجتماعی یعنی اینکه برای تولید محتوا یا تبلیغات چه هدفی داریم، از کجا به کجا می‌خواهیم برسیم و چه نیازی را از مخاطبان هدف قرار است برطرف کنیم؟

اهداف مهم برای تعیین استراتژی شبکه های اجتماعی چیست؟

بدون شک همان طور که تاکید می‌کنیم استراتژی شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد، به همان اندازه نیز باید به این نکته اشاره کنیم که در پی تدوین یک استراتژی قدرتمند و اصولی اهدافی نهفته است که باید به تک‌تک آنها برسیم. در ادامه به مهمترین اهدف تعیین استراتژی شبکه های اجتماعی می‌پردازیم:

  • افزایش آگاهی برند: اولین و یکی از مهمترین هدف در تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی افزایش آگاهی برند (Awarness) است. شما همواره باید تلاش کنید تا با محتوای هدفمند و جذاب تعامل و ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنید تا نه‌تنها برندی معتبر از خودتان بسازید، بلکه بتوانید آگاهی نسبت به برند خود را افزایش دهید.
  • افزایش فروش: اگر صاحب کسب و کار محصول‌محور هستید یا خدمات ارائه می‌کند، تمام فعالیت‌های شما در نهایت با هدف افزایش فروش انجام خواهد شد. به همین دلیل یکی از اهداف مهم استراتژی شبکه های ا جتماعی این است که بتوانید بعد از ایجاد تعامل با مخاطب او را به سمت سایت و فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید و نرخ تبدیل‌تان را بالا ببرید.
  • بهبود نرخ بازگشت سرمایه: یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که با تعریف KPIهای مختلف می‌توانید عملکرد برنامه خود را بسنجید. بر همین اساس می‌توانید در استراتژی خود نرخ بازگشت سرمایه را پیش‌بینی کنید و براساس آن بهینه‌سازی لازم را انجام دهید. ضمن که برخی معتقدند استراتژی و شاخص‌های کلیدی عملکرد باید براساس ROI تدوین شود.
  • بهبود کیفیت فروش: طبیعتا افزایش فروش اتفاق بسیار خوبی است، ولی به همان نسبت باید کیفیت فروش و خدمات پس از فروش نیز بهبود یابد. یکی از اهداف استراتژی شبکه های اجتماعی بررسی و تحلیل رفتار مشتری و افزایش کیفیت فروش براساس مخاطبان هدف است.
  • رهبری بازار: یکی دیگر از اهداف استراتژی شبکه های اجتماعی این است که بتوانید در بین رقبا و هم‌صنفی‌های خود پیشتاز باشید و رهبری بازار را در دست بگیرید. ضمن اینکه می‌توانید تحلیل خوبی روی رقبا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *