رازهای موفقیت بازاریابی ایمیلی

۱۲ نکته/راز واسه موفقیت بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی خوب، موجب جذب مخاطبان (بازدیدکنندگان) می شه و یه نوع تبلیغ واسه اجناس و خدمات و در آخر افزایش فروش می شه. بازاریابی ایمیلی، یکی از مهمترین وسیله ها در برنامه دیجیتال مارکتینگ شماس و پیامای تبلیغی شما رو بین مردم پخش می کنه و باعث جذب مخاطبان می شه. بازاریابی ایمیلی یه روش بازاریابی دیجیتالی قویه که یافته های بسیار خوبی رو به دنبال داره اما به شرطی که به درستی استفاده شه.

دیجیتال

بازاریابان وقت و پول زیادی رو صرف پرورش سرنخ(Leads) و حرکت دادن ادما از بالا به پایین در قیف فروش (nurturing) می کنن. بازاریابی ایمیلی، روند تبدیل و پرورش سرنخ به مشتریان بالقوه رو آسون کردن می کنه. از برنامه های ایمیلی (مانند ارسال خبرنامه)، بیشتر استفاده کنین، تا بتونین سرنخای بیشتری پرورش بدین. هم اینکه می تونین اندازه بازشدن ایمیلا، تعداد کلیکا و اندازه تبدیل رو افزایش و روابطتون با مشتری رو پیشرفت بدین. این مقاله، یه راهنمای خوب، واسه بهینه سازی برنامه های بازاریابی ایمیلیه. هیچ روشی وجود نداره که متناسب واسه شکلای جور واجور بازاریابی باشه، اما این ۱۲ روش یا نکته، فقط مختصِ انجام یه بازاریابی ایمیلی موفق، هستن و به کار و کاسبی و یا شرکت شما کمک می کنن؛ چه در حال راه اندازی کار و کاسبی باشین و چه در حال پیشرفت دیجیتال مارکتینگ.

این ۱۲ روش عبارتند از:

    1. شناسایی مشکلات / چالشا
    2. مشکلات

    1. جفت و جور لیست ایمیل با مجوز از گیرندگان پیام
    2. نظارت بر اعتبار IP و چگونگی تحویل ایمیلا به گیرنده
    3. ایجاد محتوای عالی
    4. به کار گیری اتوماسیون (در صورت امکان)
    5. جفت و جور یه لیست ایمیل سالم (سالم نگهداری لیست ایمیل)
    6. زمانبندی درست
    7. سازگاری ایمیلا با گوشی موبایل (بهینه سازی ایمیلا واسه موبایل)
    8. موبایل

  1. تست، تست، تست (حتما امتحان کنین)
  2. اندازه گیری/ آزمایش یافته های
  3. جمع آوری و دریافت بازخورد مشتریان

۱٫ شناسایی مشکلات / چالشا

وقتی که از بازاریابی ایمیلی استفاده می کنین، لازمه بدونین که چه مشکلات و چالشایی بر سر راه شما وجود دارن که باید حلشان کنین. شما ممکنه در تلاش واسه افزایش فروش، سرویس دهی جدید، ایجاد باخبر شدن از برند() یا بازاریابی همهمه ای(buzz marketing) واسه معرفی یه محصول جدید باشین. در این هنگام، بازاریابی ایمیلی می تونه به شما کمک کنه تا با ایجاد روابط لازم، علاقه به خرید محصول رو در مخاطباتون، بسازین. در هر مرحله ای که باشین، بازاریابی ایمیلی، باعث موندگاری برند یا نام شرکت شما تو ذهن و خاطر مشتری می شه.

تو یه نظرسنجی، eMarketer گزارش داد که ۵۶/۴ درصد از کاربران بزرگسال اینترنت در آمریکا، از بین فرمتای جور واجور بازاریابی آنلاین مانند تبلیغات یا ویدیو، ارسال خبرنامه رو انتخاب می کنن. این نظرسنجی به ما نشون میده که آدما به بازاریابی ایمیلی به عنوان یه منبع اطلاعات، اعتماد دارن. اعتمادِ مصرف کننده، تاثیر مستقیمی بر اندازهِ فروش داره.

بازاریابی ایمیلی، نیازمند اهدافیه که خوب بیان شده باشن. پس اهداف خود رو واسه کمپین بازاریابی ایمیلی تعیین و تنظیم کنین. در بین تعیین اهداف، یادتون باشه که باید اهداف هم جهت با حل و جلوگیری از مشکلات باشن. این کار ممکنه نیاز به موشکافی رقابتی داشته باشه مثلا آزمایش پیشنهادات و خدمات، مخاطبان، محتوا و فراخوانا(call to action) باشه.

موشکافی

۲٫ جفت و جور لیست ایمیل با مجوز از گیرندگان پیام

لیست ایمیل شما، یه منبع حیاتی واسه بازاریابی ایمیلیه. بدون لیست مشترکین ایمیل، شما نمی تونین بازاریابی ایمیلی رو اجرا کنین. به دست آوردن و به کار گیری یه نشانی ایمیل، نیاز به مجوز داره. مجوز شاملِ تعداد دفعات دریافت محتوا و نوع محتواییه که مشترک دریافت می کنه. اگه محتوای مناسب و معنی دار به مخاطبان ارائه بدین، اون وقت اونا هم دوست دارن که نشانیای ایمیل خود رو به اشتراک بذارن.

خرید لیست ایمیل، روش خوبی واسه بازاریابی ایمیلی نیس. در این مواقع، معمولا مشخص نیس که منبع این نشانیای ایمیل کجاس و دارای مجوز واسه ارسال خبرنامه یا ایمیل تبلیغاتی هستن یا خیر. این کار، ارزشی واسه شما نداره (الکی س). جذب مشترکین، یه روند حساب شده و لیست ایمیل باید شامل نشانی ایمیلای هدف دار باشه. بازاریابی براساس مجوز به شما اجازه میده تا اعتماد و اطمینان رو در مخاطبانِ مورد نظر خود، بسازین و هم اینکه این کار، فرصتی رو بهتون میده تا ارزشای بیشتری به مخاطب ارائه بدین و در نتیجه فروشتان رو زیاد کنین.

۳٫ نظارت بر اعتبار IP و چگونگی تحویل ایمیلا به گیرنده

سرویس دهندگان اینترنتی (ISPs) و دیگه گیرنده های ایمیل که با حجم خیلی از ایمیلای دریافتی مواجه هستن، قوانین مختلفی واسه فیلتر کردن ایمیلای دریافتی دارن. این معنیش اینه که این قوانین تعیین می کنن که پیامای بازاریابی شما به صندوق ورودی گیرنده منتقل شه یا هرزنامه. معمولا ایمیلایی که از آدرسای IP نامعلوم یا کم اعتبار، ارسال می شن، به صندوق هرزنامه می رن. حتی IP که دارای سابقه منفی باشه، می تونه موجب فیلتر شدن پیام شما شه که ممکنه بر چگونگی تحویل پیام (ارسال به صندوق ورودی یا هرزنامه) تاثیر بزاره. عوامل موثر بر اعتبار شما عبارتند از تعداد شکایات و گزارشای اسپم(هرزنامه).

spam red round stamp

فرستنده هایی که بر بازاریابی ایمیلی براساس مجوز تأکید دارن و لیست ایمیلای خود رو مدیریت می کنن، اعتبار و اندازه تحویل اونا بسیار بهتر از دیگرونه.

۴٫ ایجاد محتوای عالی

محتوای عالی به شما اجازه میده که یه رابطه قوی و جذاب با مشتریان بسازین. هم اینکه زمان نتیجه گیری شما رو کم می کنه و به تحقق اهداف بازاریابی ایمیلی کسب و افزایش درآمد، جذب سرنخ، ایجاد مشتری وفادار و ساختن روابط خوب با مشتری، کمک می کنه. محتوای عالی به شما کمک می کنه تا با مخاطبان خود رابطه برقرار کنین و مطالب تکراری و مناسب بفرستین.

ایمیل شما واسه باز شدن و دیده شدنه؟ درسته که آره. به خاطر همین شما باید یه “نشانی” و سابجکتی (موضوع) مشخص کنین که توجه گیرنده پیام رو به خود جلب کنه. محتوا هم باید همونجوریکه در بالا گفته شد، مناسب و جذب کننده باشه.

ایمیل شما باید دارای ویژگی تشویق کنندگی و یه راه ساده و آسون واسه جواب دادن به اون باشه. دکمه یا لینک فراخوان(call to action) رو دست کم دو بار در ایمیل درج کنین، نه بیشتر. و یادتون باشه که شما واسه یه هدف بازاریابی، ایمیل ارسال می کنین پس تلاش کنین در پیام اصلی خود، پیشنهادهای جذاب ارائه بدین. مثلا لینک به یه صفحه فرود (landing page) که یه تجربه هیجان انگیز رو در اختیار مخاطب بذاره. اگه می خواین اندازه برگشت سرمایه(ROI) خود رو زیاد کنین، لینک‎های رقابتی(لینک به بقیه صفحات) رو در متن ایمیل قرار ندین و فقط روی فراخوان (call to action) تمرکز کنین. شما به مقدار کافی در حال رقابت با بقیه هستین، دیگه لازم نیس که با خودتون هم رقابت کنین.

۵٫ به کار گیری اتوماسیون (در صورت امکان)

با به کار گیری ویژگیای اتوماسیون در نرم افزار بازاریابی ایمیلی خود، مدیریت جواب رو واسه مشتریان بالقوه(prospects) راحت تر کنین. اتوماسیون بازاریابی ایمیلی به شما اجازه میده تا به طور خودکار، فرستادن ایمیلا رو هدفگذاری و زمانبندی کنین و محتوای کمپینای بازاریابی ایمیلی رو مدیریت کنین. به جای جواب جداگونه به هر مشتری یا سرنخ، از جواب دهندگان خودکار (auto responders) در بستر نرم افزار خود، واسه سفارشی کردن محتوا و اتومات کردن زمان رابطه، استفاده کنین.

با اتوماسیون شما می تونین مصرف کنندگان رو جذب و درگیر کنین و پرورش بدین و اونا رو به یه مشتری بالقوه تبدیل کنین. جواب دهندگان خودکار، در جلب اعتماد آدما به برند شما نقش مهمی اجرا می کنن و موجب افزایش فروش از راه بازاریابی ایمیلی می شن.

نرم افزار جواب دهنده خودکار به ایمیل، به شما کمک می کنه تا هم ایمیلا رو به طور پیوسته و منظم بفرستین و هم اینکه ایمیلایی که بعد از انجام کار خاصی از سمت کاربر انجام می شن(trigger-based emails) رو به طور خودکار بفرستین. مثلا، شما می تونین با به کار گیری جواب دهنده خودکار، پیشنهادات خاص به مشتری هاتون بفرستین و یا حتی فراخوان واسه ثبت نام یا درخواستِ بروزرسانی ایمیل بفرستین و یا در مورد محصول یا خدمات خود، آموزش بدین. جواب دهندگان خودکار نمی تونن تموم فرایندهای کار و کاسبی شما رو خودکار کنن اما موجب صرفه جویی در زمان شما می شن.

جفت و جور یه لیست ایمیل سالم (سالم نگهداری لیست ایمیل)

بازاریابان ایمیلی موفق، لیستای سالم و استثنایی جفت و جور می کنن و همیشه لیست مشترکان رو بررسی می کنن تا یه لیست سالم و به روز داشته باشن. شروع به انجام این کار آسونه، فقط نوع لیستی که واسه برنامه بازاریابی ایمیلی خود می خواین رو در اول مشخص کنین. شما یه لیست بدون گروه بندی می خواین؟ ممکنه بخواین بسته به نوعِ ارائه محصول یا خدمات خود، لیستای زیادی داشته باشین(به ازای هر گروه، یه لیست). بعضی از بازاریابان، به دنبال جفت و جور لیست با چندین گروه بندی هستن چون این کار به اونا امکان میده تا واسه هر گروه، محتوای مخصوص به اونو تولید کنن.

جدا از نوع لیستی که دارین، تلاش کنین که همیشه اونو تمیز و سالم نگه دارین. به کار گیری لیستای قدیمی، ممکنه باعث شه که سرویس دهنده های اینترنتی، ایمیل شما رو به عنوان هرزنامه شناسایی کنن و پیاماتون رو ببندن. خرید لیستای ایمیل و یا دانلود اونا از وب سایتای دیگه، وسوسه انگیزه اما این کار پیشنهاد نمی شه. شما باید بدونین که ایمیلتان رو به چه آدمایی قراره بفرستین، یعنی آدمایی که در لیست شما قرار دارن رو باید بشناسین.

یکی دیگه از اهمیت جفت و جور این جوری لیستا، به کار گیری توانایی  dou­ble opt-in(به این معنی هستش که پس از ثبت نام، کاربر باید منتظر دریافیت ایمیل تاییده خود از سایت باشه و پس از تایید ایمیل، کاربر در خبرنامه عضو می شه) واسه فرمای ثبت ایمیله. یعنی مشترک هم باید انتخاب خود رو واسه شرکت در لیست ایمیلاتون تأیید کنه و این کار با ایجاد اطمینان از صحت ایمیل، تعداد اسپم ها رو کم می کنه.

۷٫ زمانبندی درست

شما واسه ایجاد یه برنامه بازاریابی ایمیلی و محتوای عالی، کارای زیادی انجام می دین، اما سوالی که حالا ایجاد می شه اینه که چه وقتی باید ایمیل رو بفرستین؟ از اونجایی که می خواین اندازه کلیلک و بازدید از وب سایتتون رو زیاد کنین، دونستن بهترین روز و ساعت از شبونه روز واسه فرستادن ایمیل به مشترکین، یه عنصر کلیدی واسه برنامه بازاریابی ایمیلی شماس. فرستادن ایمیل تو یه زمانِ اشتباه، می تونه اثرات ایمیل شما رو منفی کنه. اما زمان ارسال به عوامل مختلفی بستگی داره.

اگه شما یه پیام رو واسه مخاطبان در مناطق جور واجور جهان ایمیل می کنین، باید زمان فرستادن ایمیل رو بر مبنای منطقه وقتی اونا مشخص کنین. بهترین ساعت واسه افزایش اندازه بازشدن ایمیل، معمولا ظهره. اندازه بازشدن ایمیل در روز دوشنبه، بسیار کمه. بیشتر بررسیا و تحقیقات نشون میدن که بهترین روز واسه ارسال ایمیلا، روزای سه شنبه و چهارشنبه س.

البته این زمانایی که در بالا گفتیم، یه زمان تقریبی هست و بهتره که اهداف و معیارهای خودتون رو هم در نظر بگیرین و دید کنین. مثلا اگه در حال برنامه ریزی یه اتفاق(همایش و …) هستین، باید تا روز برگزاری اون اتفاق، ایمیل رو چندین بار به خاطر یادآوری بفرستین. ممکنه هر گروه از لیست شما، برنامه زمانبندنی خاصی رو بطلبد. همه عوامل و شرایط رو سبک سنگین کنین و بهترین زمان و روز رو واسه فرستادن ایمیل مشخص کنین.

برنامه ریزی

۹٫ سازگاری ایمیلا با گوشی موبایل (بهینه سازی ایمیلا واسه موبایل)

اندازه به کار گیری دستگاه گوشی موبایل از کامپیوترای رومیزی و لپ تاپا بیشتر شده و مردم از دستگاه های گوشی موبایل خود بیشتر از قبل، استفاده می کنن. پس می تونین فرض کنین که مشترکین شما، ایمیلای ارسالی شما رو در دستگاه گوشی موبایل خود می خونن.

موفقیت بازاریابی ایمیلی یا موبایلی (sms)، بستگی به این داره که پیغاماتون در دستگاه های گوشی موبایل به درستی مشاهده می شن یا خیر. ایجاد پیامی که در گوشی موبایل هم به درستی قابل مشاهده باشه، می تونه رقابت برانگیز باشه چون شکلای جور واجور مختلفی از تلفنای همراه و سیستم عاملای جور واجور هست که هر کدوم دارای ویژگیا و خصوصیات مخصوص به خود هستن. بهینه سازی ایمیلا واسه پلتفرمای زیاد و جورواجور، جزء مهمی از برنامه بازاریابی ایمیلی شماس چون باعث می شه که مشترکین بتونن به فراخوان (call to action) شما جواب بدن.

هنگام فرستادن پیامای موبایلی، چگونگی نمایش پیام رو در چند سیستم عامل و دستگاه امتحان کنین تا مطمئن شید که پیاما به درستی قابل نمایش هستن و ببینین که چه نوع پیامی مناسبه (مثلا فقط پیام متنی باشه بهتره یا تصویری هم باشه). بهترین راه واسه بهینه سازی قالب بندی/فرمت ایمیلتان اینه که از مشترکان خود سوال کنین، چیجوری میخوان ایمیل رو دریافت کنن. بعد فرمت ایمیلتان رو برابر با خواسته اونا تنظیم کنین و اونو امتحان کنین تا مطمئن شید که به درستی دریافت می شن.  مثلا یه نسخه متن ساده رو در اسکرینای متفاوت امتحان کنین.

یکی دیگه از عاملای مهم در فرستادن پیامای گوشی موبایل، طراحیه. قبل از فرستادن پیام، مطمئن شید که تعداد پیکسلا به اندازه کافی مناسب هستن تا پیام، قابل مشاهده باشه. هم اینکه، از لینکای تصویری با حجم زیاد استفاده نکنین، چون ممکنه دانلود اونا زمانبر و خسته کننده باشه. علاوه بر این، مطمئن شید که صفحه فرود (صفحه اصلی لینک داده شده در ایمیل) هم حتما در دستگاه های گوشی موبایل، قابل مشاهده باشن.

۱۰٫ تست، تست، تست (حتما امتحان کنین)

بازاریابان باهوش می دونن که وسیله گزارش گیری کمپینای ایمیل که سرویس دهندگان ایمیل(ESP) ارائه میدن یه عنصر مهم واسه موفقیت برنامه های ایمیلیه. تست، نتیجه برنامه های بازاریابی ایمیلی شما رو حدس می زنه. تست به بازاریابا اجازه میده تا ببینن کدوم ایمیلا باز می شن و کدوم مشترکین، به فراخوانا (call to action) جواب میدن. به بازاریابان میگه که پیام هاشون مربوط به چیزای مورد علاقه و خواسته های مشترکان هست یا خیر.

باهوش

آزمون A/B یه وسیله عالی واسه امتحان کردن معیارهای جور واجور در ارسال پیامه، مانند موضوع ایمیل یا زمان فرستادن ایمیل. پس از موشکافی یافته های آزمون و اِعمال تغییر در کمپین ایمیل، می تونین محدودیتایی رو از قبل، واسه ارسال خودکار ایمیل به مشترکین، تعیین و تنظیم کنین. این تست، یکی از بهترین روش ها هستش که می تونه اندازه باز شدن ایمیل و جواب اونو زیاد کنه.

بیشتر سرویس دهندگان ایمیلی (ESP) یه جور وسیله تست به شما ارائه میدن که پیام شما رو از دید عواملی که موجب هرزنامه شدنِ ایمیل می شن، بررسی می کنه. حتی تصاویری از اینکه چیجوری کمپین ایمیل شما در برنامه های ایمیلی جور واجور، مشاهده می شن، به شما ارائه میده. این وسیله هم اینکه در تعیین اینکه فیلترها و فایروالای هرزنامه، ایمیل شما رو چیجوری می بینن و بعد ایمیل شما رو از مواردی که باعث اسپم شدم اون می شه، پاک می کنه. علاوه بر این، عوامل مربوط به مرورگر رو هم چک کنین مثلا بررسی کنین که چیجوری کدهای HTML و CSS شما در مرورگر ظاهر می شن.

۱۱٫ اندازه گیری و آزمایش یافته های

از کجا می دونین که کمپین ایمیلی شما موفق بوده؟ شما می تونین عملکردتون رو آزمایش کنین و برنامه های ایمیلی آینده خود رو براساس این آزمایشا، تنظیم کنین. بعضی از اقدامات مهمی که همیشه باید بررسی کنین، عبارتند از اندازه باز شدن ایمیل، اندازه کلیکا، اندازه لغو اشتراک، اندازه پرش(ضریب برگشت) و اندازه پاسخدهی مثبت مشترکین به فراخوانا(call to action).

اندازه بازشدن ایمیل(open rate)، تعداد آدمایی که ایمیل شما رو باز کردن، نشون میده و شما باید این اندازه رو در بازه های وقتی جور واجور بررسی و با هم مقایسه کنین. موضوع ایمیل، تاریخ و زمان فرستادن ایمیل و مدیریت لیست ایمیل، می تونن بر اندازه بازشدن ایمیل تاثیر بذارن. اندازه کلیک، نشون دهنده اینه که چند نفر روی لینک فراخوان (call to action) کلیک کردن. اگه اندازه کلیک شما کمه، لینکای پیام خود رو بازبینی کنین. شاید لینکای زیادی رو در پیامتان قرار داده باشین که اصطلاحا به اونا لینکهای رقابتی میگن. اگه پیاماتون دارای چندین لینک هستن، بهتره که لیست ایمیلتان رو گروهبندی کنین تا اندازه کلیک شما بهبود یابد.

موفقیت در بازاریابی ایمیلی نیاز به نگه داشتن لیست با کیفیت و با گروه بندیِ درست داره. اندازه لغو اشتراک رو هم بررسی کنین و محتوایی جفت و جور کنین که اندازه لغو اشتراک رو کم کنه.

اندازه پرش(bounce) به دو دسته تقسیم می شه: پرشهای نرم(soft bounce) و پرشهای سخت(hard bounce). پرشای نرم، نشانیای ایمیلی هستن که معتبر هستن، اما در وقتی که شما ایمیل رو ارسال می کنین، به مخاطب تحویل داده نمی شن. پرشای سخت، نشانی ایمیلایی هستن که پیام به اونا اصلا و هیچوقت تحویل داده نمی شه که معمولا به این دلیله که یا نشانی رو اشتباه وارد کردین یا اون نشانی ایمیل دیگه وجود نداره.

پرشای نرم، موقتی هستن و ESP شما، ایمیلتان رو در فهرست خود نگه می داره و دوباره اونو به مخاطبتان می فرسته و بعد از چند بار فرستادن، اونو حذف می کنه. پرشهای سخت، دیگه واسه لیست شما معتبر نیستن و باید واسه جلوگیری از بسته شدن ISP، حذف شن. حتما ریپلایای SMTP خود رو بخونین چون به شما میگه که به چه دلیل ایمیل تحویل داده نشده و شما بر مبنای این دلیل می تونین تنظیمات مناسب رو انجام بدین. شما باید کمپینای آینده تون رو براساس این یافته های بهینه سازی کنین.

۱۲٫ جمع آوری و دریافت بازخورد مشتریان

این مورد، بیشتر در برنامه های بازاریابی ایمیلی ندیده گرفته می شه، اما موضوع مهمیه و باید به اون توجه کرد. موفقیت بازاریابی ایمیلی بستگی داره که مشترکان از دریافت پیام خود به صندوق ورودی ایمیلشان و یا در دستگاه گوشی موبایل خود، راضی و خوشحال باشن. از داده های موجود در گزارش ESP خود استفاده کنین و از وسایل تحلیلی واسه تحلیل رفتار مشترکین تون استفاده کنین و با اِعمالِ تنظیماتِ مناسب، برنامه های بازاریابی ایمیلیتان رو بهتر کنین. در مورد چگونگی دریافت ایمیل، از مشترکین سوال کنین. توانایی بررسی ESP به شما امکان میده تا بازخورد، پیشنهادات و ایده های مشترکین خود رو به خاطر بهبودِ چگونگی دریافت ایمیل دریافت کنین.

ایده

راه دیگه ای واسه دریافت بازخورد مشترکین، حلقه های بازخورد ISP هستن. شما ممکنه به وسیله مشترکین به عنوان اسپم (هرزنامه) گزارش شید و این می تونه بر توانایی شما واسه فرستادن پیام اثر بزاره. ISPها حلقه های بازخوردی رو ارائه میدن که شکایات رو از گیرندگان ایمیل به فرستنده اصلی ارسال می کنن. ISPها این بازخورد رو از راه گزارشای اسپم جمع آوری می کنن. شرکت در حلقه بازخورد، به شما کمک می کنه که لیست ایمیلتان رو تمیز و سالم نگه دارین و از آسیب رسیدن به معروفیت و اعتبار خود جلوگیری کنین.

برگرفته از mailigen