سبز نشانگر نرمش پذیری اراده و صفات زیاد در انتخاب کننده این رنگ وجود دارد.
خودمحوری،منفعل، حالت دفاعی دارد مستقل است. مراقب جان خویش است دارای حس تعلق تغییر ناپذیری.
جنبه های عاطفی شخصیت او عبارتند از:
روحیه اصرار و سماجت، اظهار وجود وعرض اندام،وروحیه لجاجت، عزت نفس دارد.
رنگ نارنجی مایل به قرمز نشانگر”نیروی اراده بوده وصفات زیر در انتخاب کننده این رنگ وجود دارد.
برون محوری، فعالیت، مهاجم،متجاوز،مستقل است. دارای حس رقابت،اهل عمل تو فعالیت. جنبه های عاطفی شخصیت او عبارتند از:
آرزومندی،هیجان پذیری- سلطه طلبی، تمایلات قوی جنسی.
زرد روشن نشانگر خودانگیختی بوده وصفات زیر در انتخاب زیر درانتخاب کننده این رنگ وجود دارد.
برون محوری، فعالیت،آینده نگری، غیر مستقل،توسعه طلبی، بلندپروازی،اهل تحقیق وپژوهش جهات عاطفی شخصیت او عبارتند از:
پرتوقع،تغییر پذیری، داشتن اصالت و نیروی ابتکار،نشاط و زنده دلی.
رنگهای کمکی:
رنگهای کمکی: یعنی بنفش: قهوه ای و خاکستری در یک طبقه نسبتاً متفاوتی قرار دارند.اگر بخواهیم با صراحت کلام سخن بگوئیم،سیاه وخاکستری اساساً رنگ بشمار نمی آیند.زیرا سیاه اصولاً رنگ نیست و رنگ خاکستری نیز در آزمایش کاملاً بی رنگ و خنثی است. لذا آن دو را بی رنگ می‎نامند. (کریستین، 1975، ص 165)
بنفش ترکیبی است از آبی و قرمز در حالیکه قهوه ای مخلوطی از نارنجی، قرمز و سیاه است و یک رنگ تیره و نسبتاًبی روح را بدست می‎دهد. ترجیح دادن هر یک از سه رنگ (سیاه،خاکستری یا قهوه ای) را می‎توان نشانه ای از یک نقطه نظر منفی نسبت به زندگی دانست.
هیچ یک از دورنگ بنفش و قهوه ای در شمار رنگهای مستقل روانی نیستند و انتخاب آنان برای آزمایش مؤثر پس از آزمونها و خطاهای بسیار به عنوان رنگهای مظهر سایر خصایص انتخاب شده است. که فرد عادتاً آنها را در منطقه بی تفاوتی آزمایش قرار داده و یا رد می نماید ولی باید گفت که فرد غالباً در مورد آنها زیاده روی می‎کند و آنان را در اول ردیف وبه زیان یکی از سایر رنگهای اصلی قرار می‎دهد. (کریستین، 1975، ص 167)
هدف دیگر از گنجاندن چهار رنگ کمکی در ردیف رنگها این بوده است که سودمندی کلی از آزمایش را از طریق افزودن رنگهایی که کاربرد جهانی دارند. افزایش دهد و بدینسان منطقه ای را گسترش دهد که در آن رنگهای اصلی گسترده شده اند.این موضوع امکان می‎دهد که اهمیت تعریف روشنتری برای محل یک رنگ در ردیبف رنگها بوجود آید.
پیشینه پژوهش:
آزمایش لوشر.
ترجیح دادن رنگی به رنگ دیگر، به موقعیت های زمانی بستگی دارد اگر انتخاب،یک لباس میهمانی یا کاغذ دیواری برای سالن نشیمن و… باشد رنگ انتخاب شده،نه فقط تابع نیازهای روحی و جسمی ما است بلکه باید زیبایی مسئله را هم در نظر گرفت که آیا فلان لباس با فلان رنگ ویا بافلان بدن مناسب است یا خیر…
وقتی که در آزمایش لوشر رنگها برای انتخاب شدن آماده می‎شوند بدون دخالت رنگی در رنگ دیگر،قضاوت زیبایی تابع قضاوت روانی می شود، باید سعی کنیم رنگی را با رنگ دیگری هماهنگی کرده و بدون ارتباط دادن رنگها به چیز دیگر، باید رنگی را که همان لحظه به نظرمان می رسد انتخاب کنیم.
به همین ترتیب لازم است وقتی که این آزمایش را روی شخص دیگری انجام می‎دهیم از او می خواهیم که رنگهای را فقط به خاطر خود رنگ و بدون دخالت هر چیز دیگر مثل پارچه، اسباب و لوازم خانه وغیره انتخاب نمایند.
در آزمایش “کاول لوشر” جمعاً هشت کارت رنگی وجود دارد این کارت ها حاوی 73رنگ هستند که از 25 رو و 43 رنگ مختلف تشکیل شده اند در نتیجه آزمایش مقدماتی با اطلاعات زیادی را در مورد ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ساختمان روحی مشخص، ناحیه هایی که زیر فشار روحی قرار گرفته اند، توازن و عدم توازن غدد و اطلاعات فیزیولوژیکی ارزشمندی را در اختیار پزشک و یا روانشناسی پزشک قرار می‎دهد و”آزمایش کامل”بین 5 تا8دقیقه طول می کشد که می‎شود گفت این آزمایش سریع ترین رکورد جهانی را دارا است دکتر اربزولوه در مقاله خود تحت عنون”استفاده از آزمایش رنگ لوشر درپزشکی” می نویسد که “ما ناگزیریم از پرفسور لوشر به خاطر درک آشکارش از اهمیت روانی رنگها ونیز به خاطر ارائه یک آزمایش رنگ فرعیت عمده آن سادگی آن است تشکرکنیم.”
چهار رنگ اصلی در آزمایش لوشر،رنگ آبی،زرد،قرمز وسبز می‎باشد. این چهار رنگ (ارجعیت های روانی) هستند که چهار رنگ اصلی نام دارند.” آزمایش سریع رنگ لوشر، چهار رنگ فرعی هم به این چهار رنگ اصلی اضافه شده اند که عبارت است از: بنفش که مخلوطی از قرمزو آبی است،قهوه ای که مخلوطی از زرد وقرمز وسیاه است که این رنگ را در میان روشن و تاریک قرار می دهند، به طوری که عاری از هر تأثیر آنابولیک می‎باشد در واقع، این رنگ از لحاظ روان شناسی و فیزیولوژی یک رنگ خنثی است و بالاخره رنگ سیاه است که کلاً نفی هررنگ است.
برای آشنایی بیشتر با کیفیت های عاطفی،تاثیرات روانی و ویژگی های شخصیتی رنگها و بهره گیری از این عوامل به بررسی ویژگیهای رنگها می‎پردازیم.
رنگ قرمز:
رنگ قرمز،رنگ گرم و منبسط است. قرمز رنگی زنده و در عین حال پرنیرو و مصمم به نظر می رسد، همچنین نشانگر یک شرایط جسمانی، به کار بردن انرژی است نبض را سریع می کند، فشار خون را بالا می‎برد و تنفس را بیشتر می‎کند. قرمز بیانگر نیروی حیاتی، فعالیت عصبی و غددی بوده و لذا معنای آرزو و تمام شکل های میل و اشتیاق را دارد. قرمز یعنی لزوم به دست آوردن نتایج مورد نظر وکسب کامیابی نشانگر آرزوی شدید برای تمام چیزهایی است که شدت زندگی و کمال تجربه را در پوشش خود دارند قرمز یعنی محرک، اراده برای پیروزی و تمام شکل های شور زندگی و قدرت از تمایلات جنسی گرفته و تا تحول انقلابی انگیزه ای است برای فعالیت شدید، ورزش، پیکار، رقابت، شهوت گرایی و بارآوری تهورآمیز،قرمز یعنی” تأثیر اراده” یا قدرت اراده ،درحالی که رنگ سبز مظهر ،”انعطاف پذیری اراده” می‎باشد. (لوچر، صفحات 86 و87)
رنگ قرمز نیرویی مقاومت ناپذیری دارد ولی هدف آن همیشه مشخص است قرمز نگاه را جلب می کند، تمام سایه های مختلف قرمز،خصوصیات روان شناسی خود را دارند،قرمز جگری (اسکارلت،سرخ) سخت، سنتی، غنی و قدرتمند و علامت شکوه فراوان را داراست. یک قرمزمتوسط در برگیرنده فعالیت ، نیرو ، حرکت وخواست است قرمز آلبالویی حالتی شهوانی دارد.یک قرمز کم رنگ نمایان کننده نیرو،حیوانیت ،انرژی ،لذت وپیروزی است. اگر اینها را گرد آوردیم و نتیجه گیری کنیم می‎توان چنین گفت قرمز هر چه تیره تر باشد عمیق تر و جدی تر و مشکل زا می شود، و هر گاه کم رنگ تر شود،شاد تر وخصوصیت خیالی ویا تخیلی دارد (پژوهی پاد، 68-1367 ص33).
قرمز از لحاظ نمادی شبیه خونی است که در هنگام پیروزی ریخته می‎شود همچون شعله های آتش جاودانی است که در روح انسان شعله وراست،نظیر خلق و خوی خونخوار طبیعت مردانه است. ادراک حسی آن به صورت میل و اشتها ظاهر می شود،محتوای عاطفی آن آرزو آمال است و اندام های جسمانی آن از ماهیچه های سخت وسیستم اعصاب سمپاتیک و اعضای تناسلی تشکیل می‎شود بنابراین خستگی جسمانی وعصبی، اختلالات قلبی و از دست دادن قدرت، جنسی و یا میل جنسی ،غالباً همراه با رد کردن رنگ قرمز ظاهر می‎شود رنگ قرمز در شرایط مادی حضور دارد(لوچر ،1370،ص87)
رنگ قرمز، زنده و گرم است و مترادف با کلمات چون کامیابی و موفقیت است رنگ قرمز به طرق مختلف می‎تواند انسان را تحت تأثیر قرار دهد از جمله ا شتها به غذا را در انسان تقویت می‎کند ،و بدون تردید رنگ آمیزی و دکوراسیون رستورانها با استفاده از کیفیت رنگهای قرمز گونه در جلب و رضای مشتری ها تأثیر فراوان دارد(کریستن ،1975).